DRAWING WORKS Projects Info

×
Exterior

 

Exterior

 

Exterior

 

Exterior

 

Exterior

 

Exterior

 

Detail

 

Top light



 

Drawing_00_siteplan

 

Drawing_01_level_01

 

Exterior ⓒDW

 

Drawing_02_ele_01

 

Drawing_02_ele_02

 

Interior

 

Interior

 

Inteiror

 

Slit

 

Drawing_03_sec_01

 

Drawing_03_sec_02

 

 

Axonometric

 

Top light

 

Exterior ⓒDW

 

Exterior

 



@ 연합뉴스

 

be infused with light

 

On site installation

 

carbonization of wood

carbonization of wood

 

 

timber sawmill

 

Perspective

 

Model 1:10

 

Model 1:10

 

Model 1:10

 

On Site 

 

 

용도 파빌리온
위치 제주특별자치도 제주시 한림읍 용금로  +
면적 3.3 ㎡
규모 W1.2 ⨉ L2.8  H3.6
기간 2025. 03 - 04
협력 공정도가  부창금속  
발주 유동룡미술관  +
시공 공정도가 公正都家
사진 DRAWING WORKS   ITAMI JUN MUSEUM
진행 1등, 준공

 

 

빛 뮤지엄 : 감각을 스며들게하는 공간

 

제주의 강렬하고 변화무쌍한 빛은 바람과 구름, 비와 안개 사이를 끊임없이 통과하며 순간순간 다른 표정을 짓는다. 빛 뮤지엄은 이러한 제주의 빛을 건축적으로 포착하고자 한 시도이다. 그것은 단순히 형태로 자연을 재현하는 작업이 아니라, 자연의 감각을 구조 속에 스며들게 하는 실험이다.

 

뮤지엄의 검고 투박한 나무 덩어리는 닫힌 형태로 외부를 향하지만, 그 폐쇄성은 오히려 내부로의 접근을 유도한다. 외부에서의 조형적 긴장과 내부에서의 감각적 개방은 이 작은 구조물의 이중적 성격을 예고한다. 뮤지엄의 구조는 240mm x 150mm 크기의 전나무 블록을 일정한 간격으로 적층하여 만들어졌다. 각 목재 블록은 동시에 구조체이자, 빛을 받아들이는 매개체로 작동한다.

 

목재 사이 12mm의 틈은 단순한 건축적 조인트를 넘어, 제주의 빛과 바람을 공간 안으로 스며들게 하는 섬세한 필터 역할을 수행한다. 이 틈 사이로 흐르는 빛은 형태를 부각시키거나 공간을 해설하지 않는다. 오히려 빛은 '존재'로서 머물며, 공간 안에 미묘한 물질적 인상(material impression)을 남긴다. 이 뮤지엄에서 목재의 거친 결과 불에 탄 표면, 그리고 스며드는 빛은 제주의 바람, 습도, 냄새, 그리고 시간의 흐름까지를 응축된 감각으로 불러낸다. 관람자는 뮤지엄 안에 들어서면서, 자연의 형상을 직접적으로 인식하지 않는다. 대신, 틈 사이로 드러나는 빛의 떨림과 목재의 숨결을 통해 바깥의 자연이 어떻게 내부 공간으로 스며들고, 공간이 어떻게 다시 감각의 밀도로 응답하는지를 경험하게 된다. 이러한 방식은 고정된 의미를 강요하지 않고, 사용자 스스로가 자신의 감각을 통해 공간을 완성하게 한다. 공간은 프로그램이나 기능에 의해 정의되지 않는다. 그 대신, 변화하는 빛과 바람의 흐름, 목재의 촉감과 냄새가 하나의 느린 사건처럼 쌓여 '살아 있는 건축' 을 만들어낸다.

 

빛 뮤지엄은 형태를 위한 구조물이 아니다. 제주의 자연이 던지는 감각적 떨림을, 건축이라는 물리적 매체 속에 가만히 스며들게 한 결과물이다. 이곳에서 우리는 자연을 바라보지 않고, 자연을 '느낀다'. 그리고 이 감각의 흔적은 공간을 떠난 이후에도 오랫동안 몸과 기억 속에 남는다.

 

Light Museum : A Space Where Sensation Permeates

 

The light of Jeju is remarkably unique—piercing, mutable, and ever-shifting between winds, clouds, rain, and mist. The Light Museum is an attempt to capture this ephemeral nature of Jeju’s light through architecture.
It is not a reproduction of nature’s forms, but an experimental structure that allows the sensations of nature to permeate through space.

The Museum appears as a solid, blackened mass of timber facing outward, its closed form paradoxically inviting entry rather than repelling it. The external tension between the Museum’s mass and the surrounding landscape contrasts with an interior that unfolds in an open, sensorial manner. Constructed by stacking cedar blocks measuring 240mm x 150mm at regular intervals, the structure transforms materiality into experience.
Each wooden block acts both as a structural unit and a medium for capturing light.

The 12mm gaps between the blocks go beyond simple constructional joints; they serve as delicate filters that allow Jeju’s light and wind to infiltrate the space. Rather than defining or articulating form, the light merely exists—leaving a subtle material impression within the space. The rough grain of the cedar, the charred surfaces, and the light seeping through the gaps collectively condense the experience of Jeju’s air, humidity, scent, and the passage of time. Visitors do not perceive a direct representation of nature within the Museum. Instead, they experience the tremor of light and the breath of timber, sensing how nature permeates inward and how the space responds with a dense materiality.

This approach rejects fixed meanings or functions, inviting users to complete the space through their own perceptions.
The Museum is not defined by its program or form but by the slow accumulation of changing light, flowing air, tactile surfaces, and ambient scents—creating what can be called a living architecture.

The Light Museum is not a structure that exists merely to be seen. Rather, it quietly embodies the tremors of Jeju’s nature within a physical medium. Here, nature is not observed—it is felt. And the traces of that sensation linger long after leaving the space, deeply inscribed within memory and body.